Sprawdź stan zawieszenia. Nie powinno być wycieków.
Ustaw motocykl na płaskiej powierzchni, sprawdź ciśnienie w oponach. Jeśli masz stojak pod koło, to wstaw motocykl w stojak. Jeśli nie, zapewnij sobie pomoc ściany lub kolegów.
Ubierz się w ubrania w jakich jeździsz. Załóż kask. Zatankuj najlepiej połowę zbiornika paliwa.
Potrzebujesz narzędzi: miarka, klucz do zawieszenia z przodu i tyłu, w zależności od rodzaju regulacji.
Potrzebujesz znać skok zawieszenia. Jeśli go nie znasz, to możesz użyć wartości z tabelki.
Krok 2: Ustalenie SAG wolnego (rozciągniecie zawieszenia): L1
Unieś motocykl (podnośnik/centralna podstawka/oparcie na stopce), by koła były w powietrzu.
Zmierz odległość od osi koła do stałego punktu (np. półki, śruby ramy) – przód i tył (L1).
Wpisz wartość do kalkulatora jako L1
Krok 3: Ustalenie SAG statycznego (ugięcie bez obciążenia): L2
Opuść motocykl na ziemię, bez obciążenia.
Zapracuj zawieszeniem góra/dół. Pozwól mu się ustabilizować przed pomiarem.
Zmierz ponownie tę samą odległość (L2).
Wpisz wartość do kalkulatora jako L2
Krok 4: Ustalenie SAG dynamicznego (ugięcie pod obciążeniem): L3
Kierowca w pełnym ekwipunku siada na motocyklu (neutralna pozycja, stopy na podnóżkach).
Zapracuj zawieszeniem góra/dół. Pozwól mu się ustabilizować przed pomiarem.
Pomocnik mierzy odległość od osi koła do tego samego punktu co w SAG statycznym (L3).
Wpisz wartość do kalkulatora jako L3
Kalkulator obliczy wartości SAG. Poda też docelowy zakres wartości dla SAG dynamicznego, żeby zmieścić się w zakresie zalecanym.
Reguluj napięcie wstępne (preload):
Przód: kręć pierścieniem na lagach (w prawo = twardsze, zmniejszenie SAG).
Tył: reguluj nakrętkę na amortyzatorze tylnym (w prawo = twardsze, zmniejszenie SAG).
Sprawdź ponownie SAG statyczny po zmianach.
Uwagi:
Wartość regulacji powinna zawierać się w 1/3 - 2/3 zakresu. Wyjście poza ten zakres sugeruje zmianę sprężyny na trwardsza lub bardziej miekką.
Ustawianie dobicia i odbicia (wstępna regulacja)
Dobicie (compression):
Ustaw SAG.
Znajdź odcinek z nierównościami (np. próg zwalniający, krawężnik, mulda).
Przejedź przez przeszkodę z umiarkowaną prędkością, siedząc w pozycji neutralnej.
Jeśli zawieszenie dobija (słychać uderzenie, motocykl "siada" do końca) – zwiększ dobicie (zakręć śrubę dobicia o 1-2 kliknięcia w prawo).
Jeśli motocykl jest zbyt twardy i nie wykorzystuje skoku – zmniejsz dobicie (odkręć śrubę dobicia o 1-2 kliknięcia w lewo).
Odbicie (rebound):
Ustaw SAG.
Ugnij mocno przód lub tył motocykla i puść.
Motocykl powinien wrócić do pozycji wyjściowej płynnie, bez odbijania się (nie powinien "podskakiwać" ani "falować").
Jeśli zawieszenie wraca za wolno – zmniejsz odbicie (odkręć śrubę odbicia o 1-2 kliknięcia w lewo).
Jeśli wraca za szybko i motocykl podskakuje – zwiększ odbicie (zakręć śrubę odbicia o 1-2 kliknięcia w prawo).
Wskazówka: Zawsze zapisuj ustawienia przed zmianą i wprowadzaj zmiany stopniowo (1-2 kliknięcia na raz).