Rodzaj motocykla
SAG Przód (mm) Tył (mm)
Statyczny --- mm --- mm
Dynamiczny --- mm --- mm

Przód

Tył

Informacje

Pomiary SAG – instrukcja krok po kroku

  1. Krok 1: Przygotowanie
    • Sprawdź stan zawieszenia. Nie powinno być wycieków.
    • Ustaw motocykl na płaskiej powierzchni, sprawdź ciśnienie w oponach. Jeśli masz stojak pod koło, to wstaw motocykl w stojak. Jeśli nie, zapewnij sobie pomoc ściany lub kolegów.
    • Ubierz się w ubrania w jakich jeździsz. Załóż kask. Zatankuj najlepiej połowę zbiornika paliwa.
    • Potrzebujesz narzędzi: miarka, klucz do zawieszenia z przodu i tyłu, w zależności od rodzaju regulacji.
    • Potrzebujesz znać skok zawieszenia. Jeśli go nie znasz, to możesz użyć wartości z tabelki.
  2. Krok 2: Ustalenie SAG wolnego (rozciągniecie zawieszenia): L1
    • Unieś motocykl (podnośnik/centralna podstawka/oparcie na stopce), by koła były w powietrzu.
    • Zmierz odległość od osi koła do stałego punktu (np. półki, śruby ramy) – przód i tył (L1).
    • Wpisz wartość do kalkulatora jako L1
  3. Krok 3: Ustalenie SAG statycznego (ugięcie bez obciążenia): L2
    • Opuść motocykl na ziemię, bez obciążenia.
    • Zapracuj zawieszeniem góra/dół. Pozwól mu się ustabilizować przed pomiarem.
    • Zmierz ponownie tę samą odległość (L2).
    • Wpisz wartość do kalkulatora jako L2
  4. Krok 4: Ustalenie SAG dynamicznego (ugięcie pod obciążeniem): L3
    • Kierowca w pełnym ekwipunku siada na motocyklu (neutralna pozycja, stopy na podnóżkach).
    • Zapracuj zawieszeniem góra/dół. Pozwól mu się ustabilizować przed pomiarem.
    • Pomocnik mierzy odległość od osi koła do tego samego punktu co w SAG statycznym (L3).
    • Wpisz wartość do kalkulatora jako L3
    • Kalkulator obliczy wartości SAG. Poda też docelowy zakres wartości dla SAG dynamicznego, żeby zmieścić się w zakresie zalecanym.
    • Reguluj napięcie wstępne (preload):
      • Przód: kręć pierścieniem na lagach (w prawo = twardsze, zmniejszenie SAG).
      • Tył: reguluj nakrętkę na amortyzatorze tylnym (w prawo = twardsze, zmniejszenie SAG).
    • Sprawdź ponownie SAG statyczny po zmianach.
  5. Uwagi:
    • Wartość regulacji powinna zawierać się w 1/3 - 2/3 zakresu. Wyjście poza ten zakres sugeruje zmianę sprężyny na trwardsza lub bardziej miekką.

Ustawianie dobicia i odbicia (wstępna regulacja)

  • Dobicie (compression):
    • Ustaw SAG.
    • Znajdź odcinek z nierównościami (np. próg zwalniający, krawężnik, mulda).
    • Przejedź przez przeszkodę z umiarkowaną prędkością, siedząc w pozycji neutralnej.
    • Jeśli zawieszenie dobija (słychać uderzenie, motocykl "siada" do końca) – zwiększ dobicie (zakręć śrubę dobicia o 1-2 kliknięcia w prawo).
    • Jeśli motocykl jest zbyt twardy i nie wykorzystuje skoku – zmniejsz dobicie (odkręć śrubę dobicia o 1-2 kliknięcia w lewo).
  • Odbicie (rebound):
    • Ustaw SAG.
    • Ugnij mocno przód lub tył motocykla i puść.
    • Motocykl powinien wrócić do pozycji wyjściowej płynnie, bez odbijania się (nie powinien "podskakiwać" ani "falować").
    • Jeśli zawieszenie wraca za wolno – zmniejsz odbicie (odkręć śrubę odbicia o 1-2 kliknięcia w lewo).
    • Jeśli wraca za szybko i motocykl podskakuje – zwiększ odbicie (zakręć śrubę odbicia o 1-2 kliknięcia w prawo).
  • Wskazówka: Zawsze zapisuj ustawienia przed zmianą i wprowadzaj zmiany stopniowo (1-2 kliknięcia na raz).

Źródła